Урок + презентация по английскому языку на тему "Воспитание толерантности у учащихся при изучении темы "Страны мира"; 5 класс


МБОУ «СРЕДНЯЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА №70 С УГЛУБЛЕННЫМ ИЗУЧЕНИЕМ ОТДЕЛЬНЫХ ПРЕДМЕТОВ» ГОРОДА КАЗАНИ РЕСПУБЛИКИ ТАТАРСТАН















ВНЕКЛАССНАЯ РАБОТА


по теме «Воспитание толерантности у учащихся при изучении темы «Страны мира»











Выполнила:

Сафина А.Ф.

Педагог организатор,

учитель английского языка

Проверил:

Миронова Е.В.

Руководитель ШМО

учителей английского языка

Гибадуллина Ф.М.

Завуч по ВР.







Казань, 2013г.




Воспитание толерантности у учащихся при изучении темы «Страны мира»


Сафина Альфира Фаридовна

МБОУ «Средняя общеобразовательная школа №70 с углубленным изучением отдельных предметов» Кировского района города Казани Республики Татарстан


Использование информационных технологий в сочетании со знаниями и умениями в области иностранных языков позволяет учащимся получить представление о реалиях современной социальной ситуации в стране и в мире, способствовать успешной социальной адаптации личности.


При выборе содержания данного проекта учитывались следующие факты:

  • культурологическая направленность проекта;

  • социокультурные особенности учащихся и уровень их индивидуального развития.


Важной особенностью содержания проекта является понимание ценности своей культуры и принятие культуры другого народа.


Целью проекта является развитие коммуникативной компетенции учащихся и толерантного отношения к другим культурам и традициям.


В наше время возрос интерес к проектной методике с использованием современных информационных технологий. Применяя их на уроках английского языка, мы стимулируем активную деятельность каждого ученика. В процессе совместного создания проекта формируются навыки межкультурного общения.


Название проекта «Страны мира» для 5-го класса с углубленным изучением английского языка. Проект состоит из серии уроков. На каждом уроке реализуется одна из основных задач:

  1. Введение нового лексического материала;

  2. Развитие навыков диалогической речи учащихся;

  3. Отработка навыков чтения текста с извлечением информации (Россия);

  4. Активизация навыков устной речи (Россия);

  5. Формирование навыков чтения и перевода текста (Татарстан);

  6. Развитие навыков монологической речи (Татарстан);

  7. Отработка навыков чтения текста с извлечением информации (Англия);

  8. Активизация навыков устной речи (Англия);

  9. Урок обобщение «Развитие коммуникативных навыков учащихся».


Задачи:

По окончании проекта учащиеся должны уметь:

  • узнавать, читать и правильно произносить название некоторых стран мира;

  • применять грамматический материал в устной и письменной речи;

  • кратко представить изученную страну.


Использование фонетической зарядки на уроках иностранного языка, помогают подготовить учащихся к восприятию иноязычной речи. Фонетическая зарядка рассчитана на развитие памяти учащихся. На экране (или на доске) появляется пословица, которую учащиеся прослушивают, прочитывают и переводят. Затем в пословице постепенно исчезают по одному слову, а задача учащихся произнести то слово, которое исчезло. Финальное задание - написать пословицу в тетради по памяти, а после проверяется правописание. Таким образом, учащиеся постепенно включаются в активную деятельность.


Изучение новой темы всегда включает новую лексику по теме. Вся новая лексика должна быть хорошо изучена, так как без знания нельзя приступать к чтению различного текста. А чтобы лучше усваивалась новая лексика, нужно учащихся заинтересовать, поэтому в проекте были использованы наглядные пособия (фотографии достопримечательностей изучаемых стран). В данной части урока, учащиеся знакомятся с некоторыми странами, произносят их и читают, а правильность чтения проверяется нажатием на звуковой значок.


Развитие навыков диалогической речи. На данном этапе отрабатываются навыки аудирования и коммуникации. Учащимся предлагается прослушать диалог между известными актёрами (для вовлечение учащихся в коммуникативную деятельность). Затем учащиеся должны воспроизвести диалог и постараться составить свой диалог с опорой на образец.


Развитие навыков чтения. Работа над текстом. Здесь представлена информация о России, Татарстане и Англии. Для изучения каждой страны даётся по 2 урока. Учащиеся должны прослушать текст повторить новые слова, записать их в словарь с переводом, а затем прочитать и перевести текст, задать все возможные вопросы по тексту, затем ответить на вопросы (проверяя свои знания с помощью ключей), пересказать и выполнить грамматическое задание.





Some countries of the world

Целью проекта является развитие коммуникативной компетенции учащихся и толерантного отношения к другим культурам и традициям.

.


Задачи:

По окончании проекта учащиеся должны уметь:

  • узнавать, читать и правильно произносить название некоторых стран мира;

  • применять грамматический материал в устной и письменной речи;

  • кратко представить изученную страну.

Оснащение урока:

Plan

Ход урока №1

1. Greeting

T: Good morning, children! Look at me, pleasе and smile. O.K. Thank you. How are you? (Children’s answers.).

2. Phonetic drill

Now children look at the board, you see the proverb:

Listen Read Translate into Russian

Complete the proverb

  • There … no place like home

  • There … no place … home

  • There … no … … home

  • … … … … … …


2. Useful vocabulary (The developing of listening skill, presentation of some countries)

Today we are going to learn about some countries.

Now listen, repeat and look through the photos of some countries.


Now you must learn the capitals and the nationalities of some countries.

Listen, repeat and remember

3. The developing of writing skill

Now I give you the card with the table. Your task is complete the table. After that we’ll check your answers.

4. Physical training

5. The developing of listening skill (the dialogue)

Let’s listen the dialogue between the famous actors.


6. The working in pairs (complete the dialogue)

Use the right word for each gap. After that we’ll check your answers. Now act the dialogue with your partner


7. Home task

Your home task will be to learn by heart the dialogue.


Литература

Carol Skinner. In Touch. Students’ Book.

Olivia Date. In Touch. Workbook

New Edition. Longman. Active Study Dictionary.

Программные средства: Power Point, звукозапись.


Слайд 1
The Secondary School №70 Some Countries of the World (The Lesson for the 5th Form) A.F.Safina Kazan 2013
Слайд 2
The Aims *To make the acquaintance pupils with some countries; *To teach and develop the skills: - Listening - Reading - Writing *To practice in using “to be”
Слайд 3
Plan  Greeting  Phonetic drill  Useful vocabulary (The developing of listening skill, presentation of some countries)  The developing of writing skill  Physical training  The developing of listening skill (the dialogue)  The working in pairs (complete the dialogue)  Home task  Plan for the second lesson (Russia)  Plan for the third lesson (Tatarstan)  Plan for the forth lesson (England)  General task
Слайд 4
Phonetic drill There is no place like home [ð], [eә] – there [әu] – no, home [ei] – place [ai] – like
Слайд 5
... ... ... There 3) There ... is is is no no There isno no 1) 1) ... ... likelike 2) home ... place ... ... ... home
Слайд 6
Was hin gton The U Sta nited te s Am o eric f a Lon don Eng land Mos cow Ru ssi a Ka Tata zan rsta n Pek i Ch ng ina Some Countries Pa of the World r Fra is nce Ra ba t Mor occ o Ath ens Gre ece
Слайд 7
Useful vocabulary The country Russia Tatarstan England China Morocco France The United States of America Greece The capital Moscow Kazan London Peking Rabat Paris Washington The nationality Russian Tatar English Chinese Arab French American Athens Greek
Слайд 8
Complete the table The country The capital The nationality Russia Tatar France London China Arab Washington Greece
Слайд 9
     Russia    - Hi! I’m Marat Basharov. Can I ask you some questions? What is your name? - How are you Catherine? - I’m fine, too. - I’m 34 years old, and you? - Mmm, I’m Tatar and I’m from Russia. Where are you from and what’s your nationality? - Yes, of course I do. It’s London. - Yes, the capital of Russia is Moscow. How many people live in England? - The population of Russia is about 150 million people. I was glad to meet you, Catherine. See you! -Good day! My name is Catherine Zeta-Jones.        - I’m fine thank you, and you? - How old are you Marat? - Oh, I’m 48 years old. Tell me please what nationality are you? - I’m from England and I’m English. Do you know the capital of England? - Is Moscow the capital of Russia? - The population of England is over 60 million people. And what about Russia? - Thank you. Bye. England
Слайд 10
Complete the dialogue • • • • • •• •• • • • • --Good Hi! I … day! Marat My name Basharov. … Catherine Can I Zeta-Jones. you …thank questions? What … -ask I… fine you, and you? your - Howname? old … you Marat? HowI… Catherine? - Oh, …you 48 years old. Tell me please what nationality … you? - I … from England and I … English. Do you know the capital of England? fine, too. -- … capital of Russia? I …Moscow 34 yearsthe old, and …? -- The population ofand England … over 60 million people. And what about Mmm, I … Tatar I … from Russia? Russia. Where … you … and what -…Thank you. Bye. your nationality? - Yes, of course I … . It … London. - Yes, the capital of Russia … Moscow. How many … live in England? - The population of Russia … about … million people. I …glad to meet you, Catherine. See you!
Слайд 11
Plan  Russia (presentation)  The developing of listening skill  The developing of reading skill  The developing of writing skill (Using “to be”)  The answering of the questions (Test)  Home task
Слайд 12
R u ssia
Слайд 13
Russia Russia is one of the largest countries in the world. The population of Russia is about 150 million people. The country is washed by seas and oceans. There are many rivers in Russia. The largest rivers are Volga and Jenisei.The capital of Russia is Moscow. It is one of the biggest and most beautiful cities in the world. It is an industrial center. Moscow was founded in 1147 by Yuri Dolgoruky. There are a lot of interesting places in Moscow such as Red Square, Bolshoy Theatre, Art Museum.
Слайд 14
Task № 1 Complete the text using to be : Russia … one of the largest countries in the world. The population of Russia … about 150 million people. The country … washed by seas and oceans. There … many rivers in Russia. The largest rivers … Volga and Jenisei. The capital of Russia … Moscow. It … one of the biggest and most beautiful cities in the world. It … an industrial center. Moscow was founded in 1147 by Yuri Dolgoruky. There … a lot of interesting places in Moscow such as Red Square, Bolshoy Theatre, Art Museum.
Слайд 15
Test № 2 • Find the right answer: -Is Russia the smallest or the largest country in the world? a) Russia is the smallest countries in the world. b) Russia is the largest countries in the world. - How many people live in Russia? a) 150 million b) 268 million - What are the largest rivers in Russia? a) Jenisei, Kazanka b) Kazanka, Kama c) Volga, Jenisei - What the capital of Russia? a) Rome b) Peking c) Moscow - When was Moscow founded? a) 1147 b)1275 c) 1589
Слайд 16
Plan  Some information about Tatarstan (presentation)  The developing of listening skill  The developing of reading skill  The developing of writing skill (Using “to be”)  The answering of the questions  Home task
Слайд 17
Tatarstan
Слайд 18
Tatarstan Tatarstan is situated in the central part of Russia. The population of Tatarstan is over 4 million people. There are a lot of different nationalities such as Tatars, Russians, Englishmen and others in Tatarstan. There are no high mountains in Tatarstan. The largest rivers are Volga and Kama. The capital of Tatarstan is Kazan. Kazan is very big and beautiful. If you want to go sightseeing, I’ll recommend you to begin from Bauman Street or Kremlyevskaya street. Here you can see a lot of interesting places.
Слайд 19
Task №1 • Complete the text using to be : • Tatarstan … situated in the central part of Russia. The population of Tatarstan … over 4 million people. There …a lot of different nationalities such as Tatars, Russians, Englishmen and others in Tatarstan. There … no high mountains in Tatarstan. The largest rivers … Volga and Kama. The capital of Tatarstan … Kazan. Kazan … very big and beautiful. If you want to go sightseeing, I’ll recommend you to begin from Bauman Street or Kremlyevskaya street. Here you can see a lot of interesting places.
Слайд 20
Test №2 Find the right answer: -Where is Tatarstan situated? a) In the center of Russia. b) In the center of Italy. - How many people live in Tatarstan? a) 15 million b) 4 million - Are there lot of mountains in Tatarstan? a) Yes b) No - What the capital of Tatarstan? a) Kazan b) Peking c) Moscow - What are the largest rivers in Tatarstan? a) Jenisei, Kazanka b) Kazanka, Kama c) Volga, Kama
Слайд 21
Plan  Some information about England (presentation)  The developing of listening skill  The developing of reading skill  The developing of writing skill (Using “to be”)  The answering of the questions  Home task
Слайд 22
England
Слайд 23
England London is the capital of England. It lies on the river Thames. The population of the city is over 7 million people. London consists of three main parts: The City, the West End and The East End. London is famous for its museums, art galleries and theatres. Speaking about London we can’t but telling about Buckingham Palace, which is the official residence of the Queen. Londoners usually watch the Changing of the Guards. It lasts about 30 minutes.
Слайд 24
Task №1 Complete the text using to : • Londonbe … the capital of England. It lies on the river Thames. The population of the city … over 7 million people. London consists of three main parts: The City, the West End and The East End. London … famous for its museums, art galleries and theatres. Speaking about London we can’t but telling about Buckingham Palace, which is the official residence of the Queen. Londoners usually watch the Changing of the Guards in the forecourt of the palace. It lasts about 30 minutes.
Слайд 25
Test №2 Find the right answer: -The capital of England is: a) Moscow b) London c) the West End -London lies on the river: a)Thames b) Severn c)Clyde - The official residence of the Queen is: a) Westminster Abbey b)Buckingham Palace c) The Tower - Londoners usually watch the Changing of the Guards at last about: а) 20minutes b)30 minutes c)15 minutes
Слайд 26
General task Russia Complete the text • … is one of … … in the world. The … of Russia is about … … people. The country … … … seas and oceans. There are many … in Russia. The largest … are … and … .The … of … is Moscow. It is one of the … and most beautiful cities in the …. It is an … center. Moscow … … in … by Yuri Dolgoruky. There are … interesting … in Moscow such as Red Square, Bolshoy Theatre, Art Museum.
Слайд 27
Tatarstan Complete the text • Tatarstan … … in the … part of Russia. The … of Tatarstan is over … … people. In Tatarstan live … nationalities such as T…, R…, E… and other. There are no high … in Tatarstan. The largest … are Volga and Kama. The … of Tatarstan is … . Kazan is very big and beautiful. If you want … … …, I’ll … you … from Bauman Street or Kremlyevskaya street. Here you can see a lot of interesting places.
Слайд 28
England Complete the text • … is the … of England. It … on the river … . The … of the city is over … … people. London consists of … main parts: The …, the … … and The … … . London is … for its museums, art galleries and theatres. Speaking about London we can’t but telling about Buckingham … , which is the official … of the … . Londoners usually watch the … of the Guards. It lasts about … minutes.
Слайд 29
Find and call the names of some countries, their capitals and nationalities

Полный текст материала Урок + презентация по английскому языку на тему "Воспитание толерантности у учащихся при изучении темы "Страны мира"; 5 класс смотрите в скачиваемом файле.
На странице приведен фрагмент.
Автор: Сафина Альфира Фаридовна  Alf4364
04.12.2013 0 3834 781

Спасибо за Вашу оценку. Если хотите, чтобы Ваше имя
стало известно автору, войдите на сайт как пользователь
и нажмите Спасибо еще раз. Ваше имя появится на этой стрнице.



Хотите лучше владеть компьютером?
Читайте новые статьи
Оставьте отзыв к материалу:
Всего: 0