Конспект урока осетинского языка "Дикие птицы"; 3 класс
Гом урок.
3-æм къласы (лæмæгъ къордты)
Урочы темœ: Мæргътæ – æрдзы фидауц.
Урочы нысантœ:
-
Сывœллœтты базонгœ кœнын тœхœг мœргътимœ.
-
Бакусын ныхасы рœзтыл.
-
Сабитœм гуырын кœнын œрдзмœ уарзондзинад.
Урочы фœлгонц: цъиуты предметон нывтœ, «Ирыстоны Сырх чиныг», интерактивон фæйнæг.
Урочы цыд:
I. Бацœттœгœнœн рœстœг.
II. Рацыд œрмœг зœрдыл œрлœууын кœнын:
1. Беседœ:
-
Цœуыл дзырдтам рацыд урочы? (Хœдзарон мœргътыл).
-
Ранымайут хœдзарон мœргътœ. Ахуыргœнœг:
Уœдœ-ма байхъусут, дзырд «цъиу» куыд равзœрд, уымœ.
Дзырд «цъиу» у мырфœзмœн дзырд. Ирон адœм мœргътœм фœсидынц афтœ: цъиу-цъиу-цъиу, туркœгтœ- - джиу-джиу-джиу œмœ а.д. Афтœмœй дзырд «цъиу» алы взаджы дœр сœвзœрд цъиумœ сидыны мыртœй.
2. Цœстуынгœ œрмœгимœ куыст.
Сывœллœттœ интерактивон фæйнæгмæ иугай цæуынц, мæргъты нывтœ дзурынц, цы мœргътœ дзы œвдыст ис, уыдоны тыххœй, цы зонынц, уый. Се хсœн ис тœхœг маргъы ныв.
Интерактивон фæйнæгыл мœргъты нывтæ:…
Дзырдуатон куыст бакæнын (фæйнæгыл дзырдтæ):
Æрдз – природа
Тæхын – летать
Цъыбар-цъыбур – чирикать
Зæрватыкк - ласточка
Ахуыргœнœг:
- Ацы маргъ дæр хœдзарон у? (œвдисы зœрватытыччы ныв)
-
Кœм цœры зœрватыкк? (уый дœр цœры адœммœ хœстœг, хœдзары уœлœ скœны ахстон, рауадзы дзы цъиутœ).
-
Кœй хœдзары уœ скодга зœрватыкк йœхицœн ахстон?
-
Радзурут, йœхи куыд дары?
-
Зœрватыкк дœр хœдзарон цъиу у? (Цœуылнœ?)
-
Цавœр тœхгœ цъиутœ ма зонут?
Ахуыргœнœг:
Абон нœ урочы мах базонгœ уыдзыстœм, тœхгœ цард цы цъиутœ кœнынц, уыдонимœ.
III. Ног œрмœгыл куыст.
1. Базон-базоныл куыст.
Æнœ фœрœт, œнœ дзœбугœй хœдзар амайы.
-
Цœмœн афтœ фœзœгьынц цъиуы тыххœй?
-
Чи уœ федта цъиуты хœдзœрттœ?
-
Куыд сœ хонœм? (ахстœттœ) Цœмœй конд вœййынц?
- Адœм дœр цъиутœн фœаразынц ахстон-хœдзœрттœ.
Чи уœ федта ахœм ахстон та?
- Зœгьут-ма, цœмœн фœкœнынц адœм цьиутœн ахстœттœ? (Цъиутœ цы пайда сты, ууыл аныхас кœнын).
2. Хъазт «Хъœды»
Ахуыргœнœг:
Сывœллœттœ, мах абон абалц кœндзыстœм хъœдмœ. Уым байхъусдзыстœм цъиуты зарджытœм. Хъœды мах стœм уазджытœ. Нœхи куыд хъуамœ дарœм? (Бацархайын хъœды цœрœгойты нœ бахъыгдарыныл. Бырœттœ нœ калыныл.)
Фœцœуœм хъœды, иу бœласыл бады булœмœргь. Байхъусут-ма, куыд рœсугъд зары. (хъуысы булœмœргъы зард). Ацы цъиу та, сывœллœттœ, цавœр у?;
(Хъуысы хъœдхойы къупп-къупп). Ацы цъиу у хъœдхой, хонынц œй хъœды дохтыр. Бœласы зœнг дзœгъœлы нœ фœхойы, йœ зулчъытœ йын фœуидзы. (Куыд дзуры, афтœ архайы магнитœфонимœ, бœласы макетыл ауындзы цъиуты нывтœ).
Ахуыргœнœг:
Аулœфœм (физминуткœ).
-
Тагъддзуринагыл куыст.
Чиныгимœ куысг.
«Абеты» чиныджы 11-œм фарсыл нывмœ гœсгœ беседœ аразын:
-
Цавœр цъиутœ уынут нывы?
-
Ссарут ма сœ фœйнœгыл (бœласы макетыл).
- Цъиуты нœмттœ куыд равзœрдысты, ууыл ма ахъуыды кœнœм.
Зœгъœм:
Кœсаглас, хъœдхой.
(Ахуыргœнœг амоны ацы дзырдты равзœрд)
5. Нывмœ гœсгœ радзырд аразœм œмœ йœ фыссœм схемœты хуызы. Нœ радзырдœн сœргонд дœр œрхъуыды кœнœм.
Зœгъœм: Хъœды.
Скъоладзаутœ сœ ахуыргœнœгимœ ацыдысты хъœдмœ. Уым федтой бирœ алыхуызон цъиутœ. Уыдон хъœлдзœг зарджытœ кодтой. Куыд хорз у сœ зарджытœм хъусын!
Кœнœ: Хъœды.
Мах ахуыргœнœгимœ ацыдыстœм хъœдмœ. Уым федтам бирœ цъиутœ. Мœнœ бœласыл хъœдхой. Цы рœсугъд у!
6. Æмбисондыл куыст.
Цъиутœ зарын куы райдайынц, уалдзœг дсер уœд ралœууы.
- Афтœ зœгъы ирон œмбисонд. Цœмœн, цымœ?
7. Ахуыргœнœг: Бирœтœ сœ хœдзœртты мидœгœй дарынц тœхœг цъиуты. Кœмœ уœ ис ахœмтœ? Радзурут, сœхи куыд дарынц, цы хœрынц. Куыд сœм зилут сымах та?
IV. Хатдзœгтœ.
1. Беседœ:
- Цавœр мœргътимœ базонгœ стœм абон?
- Уыцы мœргьтœй уœ зœрдœмœ тынгдœр кœцытœ фœцыдысты? Равдисут-ма сœ нывты.
- Зœгъ цъиуы ном (нывмœ гœсгœ) œмœ кœм цœры (халон - бœласыл, ахстоны; зœрватыкк - хœдзарыл конд ахстоны, тути цъиу - къалатийы, хъœдхой - бœласы мœрайы).
- Цавœр ног œмбисонд базыдтам абон? Базон-базон та? Ахуыргœнœг:
Сабитœ, бафœлварут-ма, уœ зœрдœмœ тынгдœр цы цъиу фœцыд, уый сныв кœнын, тœхгœ цъиутœй иуы тыххœй радзырд саразын.
Уœлœмхасœн œрмœг урокмœ Аргъауыл куыст.
1) Ахуыргœнœг аив кœсы аргъау. «Уœздан цъиу»
Иу изœр хъаз йœ дыууœ цъиуимœ доны былœй œрбацœйцыд. Уалынмœ дын œрлœууыд, систа зœххœй мœнœуы гага œмœ фœрсы йœ цъиуты:
- Уœ кœцыйœн œй раттон? Сымах дыууœ стут, гага та — иу?
- Мœнœн œй ратт! Æз тыхджындœр цъиу дœн œмœ дын тагъддœр айрœздзынœн! – загъта нард цъиу. Ды та цы зœгъыс? - бафарста мад йœ мœллœг цъиуы.
-
Ахœр нын дœхœдœг œмœ нын фылдœр фœцœрай, - загъта къаддœр цъиу.
-
Хœлар дын уœд, мœ уœздан хъœбул, - сдзырдта ма мад œмœ хоры гага мœллœг цъиуы дзыхы атъыста.
2) Беседœ:
-
Кœцы цъиу фœцыд тынгдœр уœ зœрдœмœ? Цœмœн?
-
Сымах та уœ мадœлтœн куыд фœтœригъœд кœнут?
3) Цœсгœмттœм гœсгœ хъазт (аргъауы бындурыл).
Хæдзармæ куыст: Мœргъты нæмттæ зæрдыл бадарын, нывтæ скæнын.
На странице приведен фрагмент.
Автор: Кодалаева Залина Викторовна
→ Публикатор 12.12.2021 0 879 166 |
Спасибо за Вашу оценку. Если хотите, чтобы Ваше имя
стало известно автору, войдите на сайт как пользователь
и нажмите Спасибо еще раз. Ваше имя появится на этой стрнице.