5 клас Тема: Г. Х. Андерсен „Снігова Королева”. Перемога щирих людських стосунків над всемогутністю Снігової Королеви.
Мета: поглиблювати навички учнів аналізувати текст, навчати робити узагальнення та висновки, розкрити разом з учнями загальнолюдське значення казки, розвивати логічне мислення, виразне читання, усне зв’язне мовлення, пам’ять, сприяти вихованню кращих людських якостей, допомогти учням осягнути велич людського серця.
Обладнання уроку: виставка книг „Казки Андерсена”, інтелектуальна дошка, ілюстрації Владислава Єрко до казки, дитячі малюнки, фрагменти фільму „Снігова Королева”.
Епіграфи:
Казка – вигадка, та в ній –
В шкарлупці золотій –
Зерня сховане смачне.
В. Бичко
***
Не золотом цінується людина,
А розумом і серцем доброчинним.
Ш. Перро
Хід уроку
І Оголошення теми, мети та завдань уроку
Слово вчителя:
- Друзі мої, п’ятикласники, на сьогоднішньому уроці ми продовжуємо працювати над змістом казки за темою, наше завдання довести, що щирі людські стосунки мають велику силу, навчитися в мудрого Андерсена чимало доброго, найкращих людських якостей.
(Визначити помічника, який за правильну відповідь буде давати фантики).
ІІ Актуалізація опорних знань учнів (перевірка домашнього завдання)
Розповісти, яка подія лежить в основі казки від імені героя (бабусі Герди).
ІІІ Сприймання і засвоєння учнями навчального матеріалу по темі
Слово вчителя:
- Пропоную вам, діти, допомогти маленькій Герді відшукати свого Кая, допомогти йому стати добрим і ввічливим, повернути прекрасне відчуття дружби.
У дорогу, друзі!
(На дошці з’являються ілюстрації Влада Єрко. Учні спочатку відгадують, який епізод ілюстрований, а потім відповідають на питання).
Слайд 1. Учні троля над дзеркалом.
Слайд 2. Кай і Герда вдома.
- Якому місцю в казці відповідає ця ілюстрація?
- Чому дітей називали братом і сестрою?
Слайд 3. Каю в серце і в очі попадають осколки дзеркала троля.
- Яким став хлопчик?
Слайд 4.Снігова Королева забрала Кая.
- Чому Снігова Королева забрала саме Кая?
- Герда відправляється у далеку дорогу шукати названого брата.
Слайд 6. „...Гей! Та тут нема троянд! – вражено скрикнула дівчинка...”
- Чому в саду у чарівниці не було троянд?
Слайд 7. „...Куди це ти бредеш по світі сама-самісінька ?..”
- Що зробили для Герди ворон і ворона?
Слайд 8. „...Ох, маленька бідолашка! – співчутливо мовили королевич з королівною...”
- Чому вони допомогли Герді?
Слайд 9. „...- Золото! Золото! – закричали розбійники...”
- Яку роль в подорожі Герди зіграла маленька розбійниця?
- Як це її характеризує?
Слайд 10. „...Ох ви ж бідолахи! – скрушно мовила стара лапландка...”
- Яку роль відіграє в змісті казки розмова фінки з оленем?
(Читання в ролях розмови фінки з оленем).
- Важкою була дорога дівчинки до володінь Снігової Королеви.
Слайд 11. Уривок з радянського фільму.
Слайд 12. Герда читає „Отче наш”, їй допомагають янголи.
Проблемне запитання: - Коли люди читають „Отче наш”?
- Чому по-різному автори показують боротьбу Герди з військами Снігової Королеви?
Слайд 13. Зустріч Кая і Герди.
„...Тоді Герда заплакала, і її гарячі сльози впали йому на груди. Вони пронизали його до самого серця і ... ”
- Що сталося далі?
Бесіда:
- Чому Герді вдалося подолати важкий шлях?
- Давайте згадаємо, як автор описує дівчинку?
- Що можна сказати про ставлення письменника до героїні? (використовую дослідження тексту учнями по цьому питанню).
- А який опис Снігової Королеви? (Деталь – „холодні очі”).
- Чому ж дівчинка Герда змогла перемогти прекрасну володарку Півночі?
- Хто допомагав дівчинці і чому?
- Назвіть друзів Герди
(ворон, ворона, королевич, королівна, маленька розбійниця, олень, фінка, лапландка, янголи, голуби).
(Звернути увагу на малюнки учнів на тему „Друзі дівчинки”).
- Допомога друзів – це чудово! Але які риси Герди допомогли їй здійснити цей подвиг?
Наша дошка хоче вам допомогти.
На екрані „Риси характеру, притаманні людям”.
Завдання: виписати в зошит риси характеру, якими володіла Герда, і зачитати.
- А якою буває краса людини? (зовнішня і внутрішня).
- Як ви думаєте, чому, коли діти поверталися додому, втихли навіть буйні вітри? (Навіть вони були скорені силою дівчинки, її палким серцем)
- А чи довго шукала Герда Кая? Що діти помітили, коли поверталися додому?
(Що стали дорослими).
ІV Підсумки уроку (Знову на екрані висвітлюється тема та епіграфи)
- Чи розкрили ми тему уроку? А чи стосуються епіграфи теми?
- Як ви зрозуміли зміст ІІ епіграфа?
- А про що говорить І епіграф?
- Хто ж головна героїня казки?
- Яку б назву ви дали твору?
- Чого ж ви, діти, навчилися на уроці?
- Що взяли для свого життя?
(Головне, що серце людини красиве тоді, коли робить добро.
Якщо наполегливо чогось добиватися і хотіти – обов’язково доб’єшся. .
Справжня дружба і вірність здатні подолати всі перешкоди).
- Мотивація оцінок (підрахунок фантиків).
V Домашнє завдання: Дібрати матеріал до образу Кая і скласти розповідь про нього.
Добавлено (29.03.2009, 22:51)
---------------------------------------------
10 клас
Тема. Лев Толстой «Війна і мир».Жіночі образи на сторінках роману. Уособлення ідеалу природної краси в образі Наташі Ростової та духовного аристократизму в образі Марії Болконської.
Мета: показати, як Л.Толстой розуміє істинну любов і красу «зовнішню» і «внутрішню», яке місце (за Толстим) повинна займати жінка в суспільстві, в сім’ї; підкреслити багатство духовного життя улюблених героїнь письменника (Наташі, княжни Мар’ї); розвивати вміння аналізувати прозовий твір, відстоювати власні судження; на прикладі героїв роману виховувати почуття відповідальності за власні вчинки, бажання жити чесно, щиро і природньо.
Обладнання: тексти роману, мультимедійна дошка, слайди, ілюстрації до роману.
Хід уроку
И шепчет счастье нам:
«Постой, я не за внешней красотой,
Я за душевной чистотой…»
Н. Заболоцкий
Слово вчителя:
«Війна і мир» - перший в історії світової літератури філософсько-історичний реалістичний роман-епопея, в якому аналітичний метод осмислення дійсності (соціальний і психологічний аспекти) поєднуються з філософсько-історичними узагальненнями. Роман розкриває філософію взаємозв’язків історії, суспільного життя і внутрішнього світу людини. І тому має велике значення для розвитку всього людства.
Чи сподобався вам роман? Чим?
1. Перевіримо, як ви знаєте текст роману. (Показ на мультимедійній дошці кадрів з фільму «Війна і мир» С. Бондарчука і обговорення їх).
- Яку характеристику нашим героям П’єрові, Андрієві ми можемо дати, виходячи з кадрів?
- Які почуття викликає в вас образ Наташі Ростової?
2. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.
1). Вчитель:
Л. Толстой надзвичайно серйозно розглядав роль жінки в суспільстві і розкрив свої погляди в романі. Письменник показав нам різних жінок:
2). Повідомлення учнів про Елен Безухову, Соню.
Висновки: «Графиня Безухова – символ зла и безнравствия…» с. 211, т. 3
Соня – человек верный и честный, но «пустоцвет» с. 196, т.4
3). Носієм істинної жіночої краси, на думку письменника, є Наталя Ростова, улюблена його героїня.
Бесіда:
- Як зображає Лев Толстой на сторінках роману 13-річну Наташу?
- Чим Наташа не схожа на Соню? (Інсценізація епізоду «Ніч в Отрадном»).
- Як в 16 років вона ставиться до людей? (Вона прекрасно розбирається в людях: про До лохова після дуелі з П’єром, про Денисова після сватання, про Миколая після програшу).
- До чого готується Наташа в житті?
4). Міні-диспут «Чи можна засудити Наташу за її захоплення Анатолем Курагіним?» (Не маючи життєвого досвіду, піддалась обману досвідченої Елен. Ми прощаємо Наталі її вчинок, тому що вона сама себе не прощає.)
Найскладніше питання при характеристиці Наташі – питання про її світогляд (суспільні інтереси, інтелектуальне життя, що цікавлять Андрія і П’єра, її не цікавлять). Розумове життя не розкрите, а живе вона почуттями, притягує людей, допомагає їм, об’єднує їх, оновлює. Звідки це? (Єдність з народом).
- Як проявляється характер Наташі під час евакуації із Москви?
- Як проявляється характер Наташі, коли вона дізналася про пораненого князя Андрія? Як пережила його смерть?
- Що повернуло її до життя?
- Якою ми бачимо героїню в епілозі твору?
- Як могла Наталя так швидко забути Андрія і полюбити П’єра?
5). В романі є ще одна героїня, близька Наташі по духу. Це княжна Мар’я Болконська.
- У чому ви бачите близькість Наташі і княжни Мар’ї?
- Чим відрізняється княжна Мар’я від Ростової?
- У чому княжна Мар’я бачить своє призначення в житті? (Фамільна гордість, дворянські почуття, «не можем рисковать детьми…»).
6). Знайдіть відповідність характеристик героїнь:
1. Наташа 1. «… она никогда не судит себя и своих поступков, она всегда найдёт себе оправдание… она занимается устройством своих дел…»
2. Соня 2. «… в ней очень сильно развито чувство фамильной гордости, … дворянское чувство превыше всего…»
3. Мар’я 3. «… она сама чувствует в себе значительность народного самовыраженья…, рвётся в иной сказочный мир, молится за «братскую любовь между людьми»… »
4. Елен 4. «… она дорожила не столько людьми, сколько всей семьей. Она, как кошка, прижилась не к людям, а к дому…»
Підсумки уроку.
- Якій красі – зовнішній чи внутрішній – надає перевагу Л. Толстой?
- Якими були думки Л.Толстого про призначення жінки в суспільстві? (…дети, которых надо было носить, рожать, кормить, воспитывать…)
- Чи згодні ви з ним?
Повернення до епіграфа.
Домашнє завдання: с. 205 - 210 підручника. Повідомлення про Кутузова, Наполеона. Особистість і народ в романі.
Теми творів: Чому Наташа – улюблена героїня Толстого?
Що значить для толстовських героїв жити чесно?
Чому князь Андрій і П’єр – друзі?
Жіноче питання в романі «Війна і мир».