Урок английского языка для 5 класса
In the world of professions
Разработка урока английского языка в 5 классе
Тип урока: обобщающий;
Форма проведения: конкурс;
УМК: М.З. Биболетова «Enjoy English - 5»;
Цели урока:
- закрепление изученного материала по теме: «Профессии», «Черты характера»;
- повышение интереса к изучению английского языка;
- развивать любознательность, фантазию и языковую догадку;
- формирование уважительного отношения к разным профессиям;
- совершенствование навыков говорения, чтения, аудирования и письма.
Учебная цель:
- активизация изученных лексических единиц; умение обобщать полученные знания и использовать их в новых ситуациях;
Развивающая цель:
- развитие понимания иноязычной речи на слух; развитие навыков устной речи;
Воспитывающая цель:
- воспитание ответственного отношения к выбору профессии; умение аргументировать свою точку зрения.
Культуроведческий фактор:
- названия английских профессий;
- лексика, связанная с чертами характера.
Оснащение урока:
УМК М.З. Биболетова «Enjoy English - 5»;
Иллюстрации по теме: «Профессии»;
Плакаты по теме: «Профессии»;
Раздаточный материал (карточки с заданиями);
Раздаточный материал (кроссворд).
Ход урока:
Организационный момент:
Teacher: Good morning, children! I am glad to see you. Today we are going to speak about different profession. We’ll play "TIC – TAC - toe" game. You can see 9 fields with the tasks on the blackboard. One team plays crosses, the second team plays zeroes. By selecting one job and by following it you will receive the mark. If you're wrong, in this cage is a sign of your opponents. When you open task 4 you automatically open the task 9 and Vice versa. Task 4 is a competition of captains, and the task 9 is for the team. Thus your chance to win is doubled, if you correctly do both of the competitions. There is a fair jury on our lesson today. It will monitor the proper execution of the tasks. I wish you the best of luck. And at the end of the lesson we’ll see who knows about them more.
На доске заранее приготовлено табло из 9 квадратов (поле для игры в крестики - нолики).
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Основная часть:
Фонетическая зарядка:
Teacher: How are you today?
What is your father (mother)?
Is your mother a doctor (nurse)?
Where does your mother work?
Does your father work in a hospital?
What do you want to be?
Do you want to be a dentist?
Was your grandmother a teacher or a doctor?
Were your grandparents doctors?
Well done! Thank you!
Let`s begin our lesson. Look at the blackboard! And repeat the following words after me.
1) job – регулярно оплачиваемая работа;
2) profession – профессия, специальное образование;
3) occupation – род занятий.
Which word should we use? Right you are. This is the word job.
Oh, wonderful. We begin.
Teacher: Introduce yourselves, please.
Team 1: “Creative” (for example). Who is the captain of your team?
Team 2: “Independent” (for example). Who is your captain?
Конкурсная программа:
Task 1: “In the world of professions”.
Teacher: Your teams should name the professions. Who can name more?
В конкурсе участвуют обе команды (по 7 человек в каждой команде). Учащиеся по одному называют профессии. Жюри оценивает работу.
Task 2: “What are they?”
Teacher: You see that there are many interesting professions in the world. But what do you know about them?
Команды получают карточки с названиями профессий. В пустую клетку, рядом с названием профессии, ставят номер прослушанного текста.
A dentist |
|
A doctor |
|
A teacher |
|
A librarian |
|
A housewife |
|
Texts:
A person of this profession should be very sociable and kind. His work is connected with books. People come here to take books for reading.
This specialist cures teeth. He should be very responsible.
This specialist should be very intelligent and love children.
This profession is very important. A specialist of this profession helps us when we have illness.
It’s usually a woman. She doesn’t work. But she has a lot of work at home. She should cook, wash and clean the house.
Task 3: “Who - questions”.
Teacher: We continue to talk about professions. Will you answer my questions?
Командам по очереди задаются вопросы:
Who works with a computer?
Who drives a car?
Who sells different things in a shop?
Who treats people?
Who plays in a theatre?
Who has his own business?
Task 4: “The competition of captains”.
Капитаны заполняют бланк анкеты, необходимый при приёме на работу.
Name ___________________________________________ |
Surname _________________________________________ |
Date of birth ______________________________________ |
Address __________________________________________ |
Telephone number __________________________________ |
Hobby ___________________________________________ |
Task 5: “Traits of character”.
Teacher: All professions require traits of character. You’re given a list of traits. Which of them are the most important and necessary?
Команды получают карточки с положительными и отрицательными качествами. Напротив каждого слова необходимо поставить «+» или «-».
Sociable |
|
Responsible |
|
Intelligent |
|
Creative |
|
Rude |
|
Kind |
|
Cruel |
|
Friendly |
|
Impolite |
|
Unpleasant |
|
Task 6: “Poems”.
Учащиеся читают выразительно стихи наизусть по теме «Профессии».
Teacher: Thank you. Now tell your own poem about your future profession.
What Are You Going to Be?
What Are You Going to Be?
What Are You Going to Be?
I`ll be a teacher,
That`s the life for me.
What Are You Going to Be?
What Are You Going to Be?
I shall be a fireman,
That`s the life for me.
What Are You Going to Be?
What Are You Going to Be?
I`ll be a …,
That`s the life for me.
Task 7: “Tag - questions”.
Teacher: Today I asked you many questions. But I don’t know if you can put the questions. I mean tag – questions. What is a tag – question? Yes, well done.
Do my task. You should clue the tag in a proper place.
Учащиеся получают карточки, добавляют «хвостики» к вопросам.
It’s a lovely evening, … |
The sportsman runs very fast, … |
It wasn’t a wonderful game, … |
You will come here again, … |
We could go there together, … |
You know my family, … |
You don’t need any help, … |
Task 8: “Rebuses”.
Teacher: Each team must guess the 6 rebuses.
Каждая команда получает по 6 ребусов. Необходимо их правильно отгадать и записать ответы. Если обе команды справились с этим конкурсом, то можно дать более сложные ребусы.
Task 9: “Crossword puzzle”.
Teacher: You must guess 8 names of professions.
Среди множества букв по вертикали и горизонтали необходимо найти названия профессий (всего 8).
T |
y |
A |
i |
m |
L |
s |
D |
F |
M |
E |
W |
R |
x |
v |
A |
D |
R |
H |
A |
A |
C |
T |
o |
r |
W |
F |
I |
u |
N |
C |
O |
I |
i |
a |
Y |
T |
V |
U |
A |
H |
O |
S |
o |
v |
E |
U |
E |
K |
G |
E |
k |
t |
n |
w |
r |
H |
r |
I |
E |
R |
q |
e |
r |
l |
p |
l |
f |
L |
R |
z |
d |
e |
n |
t |
i |
s |
t |
n |
g |
Подведение итогов.
Teacher: Thank you for your work at our lesson today. I can advise you to analyse and understand your interests, to develop your abilities and to choose a profession which will make you happy. The lesson is over. Thank you. Good bye.
Награждение.
Жюри награждает учащихся почетными грамотами и призами.
П Р И Л О Ж Е Н И Я
Task 2: “What are they?”
Keys:
A dentist |
2 |
A doctor |
4 |
A teacher |
3 |
A librarian |
1 |
A housewife |
5 |
Task 3: “Who - questions”.
Keys:
A programmer
A driver
A shop assistant
A doctor
An actor /an actress
A businessman /a businesswoman
Task 5: “Traits of character”.
Keys:
Sociable |
+ |
Responsible |
+ |
Intelligent |
+ |
Creative |
+ |
Rude |
- |
Kind |
+ |
Cruel |
- |
Friendly |
+ |
Impolite |
- |
Unpleasant |
- |
Task 7: “Tag - questions”.
Keys:
isn’t it? |
doesn’t he? |
was it? |
won’t you? |
couldn’t you? |
don’t you? |
do you? |
Task 8: “Rebuses”.
Keys: 1) ball, 2) money, 3) hat, 4) song, 5) bill, 6) pineapple.
Keys: 7) street, 8) month, 9) scarf, 10) wind, 11) honey, 12) hen.
Task 9: “Crossword puzzle”.
Keys: teacher, artist, actor, cook, dentist, lawyer, driver, manager.
Пояснительная записка
Урок английского языка по теме «In the world of professions» для учащихся 5-ых классов создан Абрамовой Е.Б., учителем английского языка второй категории МОУ СОШ № 21 с УИОП г.Раменское МО.
Данный урок проходит в виде конкурсной программы между двумя командами одной группы (также можно провести данное мероприятие между целым классом или даже параллельными классами); выбирается жюри из числа старшеклассников. Мероприятие можно провести как заключительное по теме.
Цели мероприятия – обобщить лексический материал по теме «Профессии», «Черты характера» (УМК М.З. Биболетовой «Enjoy English - 5»); совершенствовать умения и навыки практического владения английским языком; повысить интерес к английскому языку; развить творческую фантазию и инициативу учащихся.
Задания для закрепления изученного материала взяты из источников:
О.В. Зайкова. Увлекательный английский. 3-9 классы: внеклассные мероприятия. – Волгоград: Учитель, 2010.
Т.В. Пукина. Английский язык. 2-3 классы: игровые технологии на уроках английского языка и на досуге. – Волгоград: Учитель, 2008.
А.Р. Тагирова. Поурочные разработки по английскому языку. 1 кл. – М.: ВАКО, 2005.
На странице приведен фрагмент.
Автор: Абрамова Елена Борисовна
→ Bogema 14.01.2013 0 2281 533 |
Спасибо за Вашу оценку. Если хотите, чтобы Ваше имя
стало известно автору, войдите на сайт как пользователь
и нажмите Спасибо еще раз. Ваше имя появится на этой стрнице.